Textos/Texts

→ Obras/Works: #1#2
Exposição/Exhibition

De pedras a pássaros, direções e sentidos
Sonia Salcedo del Castillo
2019

O diálogo que se pode estabelecer entre as obras de Anna Helena Cazzani e Bel Barcellos não se reduz à mera feição. Dentre as espacialidades realizadas pelas artistas – sobre papel, tecido ou no espaço circundante, por meio de borracha, tinta, grafite ou linha de bordar –, podemos observar: abstração e obliquidade, em Cazzani; figuração e perpendicularidade, em Barcellos; e em comum, nas duas, paralelismo. Portanto, se há similitudes em seus trabalhos, findamos por encontrá-las, justamente, nas diferenças existentes entre eles.

Por certo, a linha presente no projeto poético de ambas nos indica direções. Porém, também, sentidos… Sentidos que viabilizam a convivialidade harmoniosa de poéticas distintas, como é o caso da relação curatorial aqui almejada, em lugar de apresentá-las individualmente.

Vejam, experimentamos esteticamente direções e sentidos que sugerem conexões entre reinos: de pedras – pessoas e árvores – a pássaros. Ou simplesmente, entre o coração e a mente, por vieses (invisíveis, até). Em franca dualidade, num lapso, nossa fruição estrutura-se no chão; n’outro, se lança ao céu… num instante, se assegura na concretude da parede e, de repente, ultrapassa seu limite em fantasia ulterior…

Todavia, ab ovo: linhas. Linhas cujas tramas se revelam capazes de fazerem formas prescindirem de tatilidade, à maneira de Anna Helena; e sentimentos, de palavras, ao modo de Bel.
Em recíproca visitação, seus fios oblíquos e cardinais tecem arquiteturas e cenas intangíveis, até. Abstrata e figurativamente, relacionam razão e sensibilidade, em tessituras espaciais geométricas, poligonais, inclusive. Planimétricas, ainda, definem planos diversos que se projetam no espaço (material ou mental), tanto de maneira purista, sob formas intervalares, segundo Cazzani; quanto dramática, por meio de retóricas imaginárias, conforme Barcellos.

Percebem? Na relação entre as duas poéticas, não são simples espacialidades construídas e imaginadas que, em paralelo, se apresentam diante de nossos olhos. Mas sim, uma conversa de pulsões vivazes, feito alternância do binômio virilidade/feminilidade – quiçá, vocação de cada poética, respectiva e separadamente.

Através dessa ideia e inspirados nos versos de Mia Couto[1], podemos imaginar experiências que registramos na alma, aprendendo a ser corpo enquanto iludem a morte na eternidade de lápides fabulares, contidas nas propostas de Anna e Bel, segundo nossa fantasia poética. Assim, de modo metafórico e respectivo, aquelas reminiscências repousariam: na trama solitária de ninhos ocos que jazem in natura, na malha estéril de cravos imantados e gravados em metal, no peso angular de pedras que empuxam e distendem tensões inanes e negras; ou, de outro modo, na leveza etérea de pontos que nos lançam à infinitude do revoar de pássaros; no pesponto equânime de telas que encenam equivalências conjugais; no bordado sereno da árvore-mulher de ramos inférteis; na costura delicada de quimeras e angústias personais desenhadas sobre papel etc…

Entretanto, além das metáforas de finitude acima referidas, aquele suposto corpo se mostra igualmente interessado por outra ordem de liminaridade. Exercita-se numa simbiose de desenho e espaço, para a qual o vazio é sua expressão exata. Intervalo intrínseco à fruição e, antes, à concretude das obras. Referimo-nos àquelas que pendem do teto ao circunstancial ambiente da arquitetura. Àquelas que, de maneiras distintas, flertam com a gravidade física e emocional, como são exemplos as pedras pendulares de Anna e os lençóis espectrais de Bel. E ainda, ao campo instável presente na geometria artesanal de ambas: no caso desta, à precisão artesanal de recamos circulares; e daquela, à exatidão abismal de matéria escura no branco do papel.

Por entre as linhas de Cazzani e Barcellos, experienciamos uma harmônica de beleza e lirismo, cuja frequência parece ressoar vacuidade. Vacuidade – aqui, bem entendido, não somente quanto a algo que é “vazio”, mas sobretudo, na qualidade da interdependência necessária à existência das coisas[2]. Reciprocidade pertinente ao conceito dessa curadoria que, a partir das obras das duas artistas aqui retratadas, tem por hipótese expográfica, a ser concretizada nessa exposição, um acordo poético, qual híbrido de densidade e leveza, concretude e imaterialidade.


Notas

[1] “Árvore / cego de ser raiz /imóvel de me ascender caule /múltiplo de ser folha / aprendo a ser árvore enquanto iludo a morte na folha tombada do tempo (Raízes de orvalho e outros poemas)

[2] (Porque nada existe por si só, mas por dependência. Cada coisa isoladamente é, em última instância, vã, incompleta. Assim, quando temos a ausência dessa independência da existência, temos a experiência da vacuidade)

From stones to birds, directions and meanings
Sonia Salcedo del Castillo
2019

The dialogue that can be established between the works of Anna Helena Cazzani and Bel Barcellos goes beyond mere appearance. Amongst the spatialities produced by the artists – on paper, fabric or in the surrounding space, by means of rubber, paint, graffiti or embroidery thread – we can observe: abstraction and obliquity, in Cazzani; figuration and perpendicularity, in Barcellos; and in common, parallelism, in both. Therefore, if there are similarities between their works, we end up finding them, precisely, in the differences between them.

The thread that is present in both artists’ poetical projects signals directions. But also, meanings… Meanings that enable the harmonious conviviality between distinct poetics, as is the case in the curatorial relation here desired, in place of presenting them individually.

Look, we aesthetically experience directions and meanings that suggest connections between kingdoms, from stones – people and trees – to birds. Or simply, between heart and mind, by biases (invisible, even). In sheer duality, in a lapse, our fruition structures itself on the ground; in another, sets flight… in an instant, assures itself in the concreteness of the wall, and, suddenly, trespasses its limit in ulterior fantasy.

Nevertheless, ab ovo: threads. Threads whose weaving reveal themselves capable of making shapes not need tactility, in the ways of Anna Helena; and feelings not need words, in the ways of Bel.

In reciprocal visitation, their oblique and cardinal threads weave architectures and even intangible scenes. Abstractly and figuratively, they relate reason and sensibility, in spatial geometric tessituras, polygonal even. Planimetric at times, they define distinct planes that project themselves upon space (material or mental), both in a purist way, through intervals and shapes, as in Cazzani, and in a dramatic way, by means of an imaginary rhetoric, as in Barcellos.

Do you realize? In the relation between the two poetics, it isn’t simple constructed and imagined spatialities that, in parallel, show up before our eyes. Rather, a conversation of lively drives, like the alternance of the binomial virility/femininity – perhaps, the vocation of each poetics, respectively and separately.

By means of this idea, and inspired by the verses of Mia Couto [1], we can imagine experiences that we register into our souls, learning to be body while deceiving death in the eternity of fabled tombstones, contained in the proposals of Anna and Bel, according to our poetic fantasy. Thus, in a respective and metaphorical sense, those reminiscences would rest: in the solitary weft of hollow nests that lay in natura, in the sterile mesh of magnetized nails, engraved in metal, in the angular weight of stones that push and distend black and inane tensions; or, in another way, in the ethereal lightness of points that launch us to the infinity of the flight of birds; in the unbiased topstitching of canvasses that stage conjugal equivalences; in the serene embroidery of the woman-tree of infertile branches; in the delicate sewing of chimeras and personal angsts drawn on paper etc…

However, besides the metaphors of finitude mentioned above, that supposed body seems equally interested in another order of liminality. It manifests itself in a symbiosis of drawing and space, to which emptiness is its exact expression. An interval intrinsic to fruition, and foremost, to the concreteness of the works. We refer to those that hang from the ceiling into the circumstantial environment of architecture. Those that, in distinct manners, flirt with physical and emotional gravity, like Anna’s pendular stones and Bel’s spectral sheets. And still, to the unstable field that is present in the artisanal geometry of both: to the artisanal precision in the circular embroideries of Bel, and to the abysmal exactitude of the dark matter in Anna’s white paper.

In between the threads of Cazzani and Barcellos, we experience a harmonic of beauty and lyricism, whose frequency seems to resonate vacuity. Vacuity here understood not only as something that is empty, but above all, as the quality of the interdependence that is necessary to the existence of things [2]. A reciprocity that is relevant to the concept of this curatorship that, by means of the works of these two artists, has as an exhibitory hypothesis, to be concluded at this exhibition, a poetical agreement, hybrid of density and lightness, concreteness and immateriality.


Footnotes

[1] “Tree / blind from being root /immobile from rising as stem /multiple from being leaf /I learn to be tree while deceiving death in time’s fallen leaf (Roots of dew and other poems)

[2] (Because nothing exists by itself, rather by dependency. Each thing is, when in isolation, vain, incomplete. Thus, when we have the absence of this independence from existence, we have the experience of vacuity)

2019-11-16T19:52:30-03:00